Do Chorvátska na motorkách.

Stručný cestopis ako sme zvládli cestu do Chorvátska na motorkách. Tri motocykle, traja jazdci a tri ladvinky .

Zbalené na týždeň
Zbalené na týždeň (zdroj: Alex)

Určite ste sa už niekedy balili na týždňovú dovolenku. Neviete, aké bude počasie a tak si treba zobrať zo všetkého trošku. Celkom zaujímavé je baliť sa na moto-výlet. Spodné prádlo,plavky, tričká, gate, mikina,osuška, kozmetika, nejaká tá lekárnička, nabíjačka na telefón, foťák (elektronika) a rezne. Veľa rezňov aspoň na cestu.
A poprosím Saška všetko nech sa to zmestí sem ... do 37 litrového hliníkového kufríka.

Nie nešli sme takto
Nie nešli sme takto (zdroj: ilustrašné foto)

Najskôr to vyzeralo asi
takto, ale nakoniec sa
tie veci zmestili do
jedného kufra.

Plánovanie. Áno, bol aj taký pokus naplánovať trasu, zastávky a možno aj prvé ubytovanie. Ale naše dve sedenia pred dovolenkou (pri chmeľovom moku) nám nedovolili naplánovať viac ako iba dátum a čas odchodu. Všetko ostatné vyriešime a naplánujeme za pochodu. Takže čistá improvizácia...

Cestou necestou
Cestou necestou (zdroj: Alex)

Prvý deň
Nedeľa 20. august. Vonku "ukážkové" počasie na moto výlet. Tma, zima a ešte aj prší. Štartujeme z Kamenca pod Vtáčnikom a najbližšia zastávka bude Komárno. Našťastie po 20km sa počasie umúdrilo a prestalo mrholiť.Nikde sme nestáli a tak čochvíľa sme už prechádzali cez Alžbetin most ponad Dunaj a Slovensko nechali za chrbtom. Malá zastávka za Komárnom na benzínke, kde sme sprášili všetky rezne,slaninu,koláče a pálime ďalej. V navigačke svieti Székesfehérvár a hrad Bory-Vár. Tu si naše stuhnuté kolená a zadky trochu oddýchnu.

Bory-Var

Bory-Vár. Maďarský hrad, alebo zámoček, ktorý postavil sochár a architekt Jenő Bory. Malý a útulný s nespočetným množstvom rôznych sôch a krásnymi záhradami. Vstupné sa tuším platilo, ale na to sme prišli až keď sme odchádzali. Tak sme sa tomu úspešne vyhli.

Naša cesta pokračuje ďalej. Určite chceme vidieť Balaton a tak o 50km stojíme v meste Siófok. V meste, kde to pulzuje životom. Stánky so suvenírmi, jedlom, pivom...Dokonca na neďalekom pódiu vystupujú skupiny s nejakou tanečnou šou. Sadáme k brehu, vyzúvame naše moto boty a dávame voľnosť nohám.Prudko závidím okoloidúcim v kraťasoch. Topím sa v moto nohaviciach pri tých 30 stupňoch čo je vonku. Ale to asi každý z partie. Schladíme sa teda aspoň zvnútra veľkým a chladeným radlerom.

A skôr ako bude pravé poludnie a neznesiteľné teplo, sadáme na tátoše, kde nás aspoň prefúkne chladnejší vietor a padáme preč. Najbližšia zastávka bude až v Chorvátsku. Teda ak nerátam hranice a mýtnice. Menšia zastávka na Maďarsko-Chorvátskej hranici a posúvame sa bližšie do vnútrozemia. Pôvodne bol plán doraziť na ostrov Pag. Slnko už dávno zapadlo a my vieme, že to aj tak nestihneme. Takže náhradný plán B. Dostať sa aspoň niekde k moru. Po 370km stále nevidieť žiadne more. No vlastne nevidieť už nič.Maximálne cesta a kus lesa, cez ktorý prechádzame.

Ubytovanie

Pol desiatej večer a my ešte blúdime niekde v horskom priechode. Tak plán C. Nájsť rýchlo nejaké volné ubytko. Za pár minút stojíme na parkovisku pri ceste, vedľa budovy, na ktorej je veľký nápis "Apartman" Samozrejme, ženy idú zisťovať, či sa nad nami domáci zľutujú a nechajú nás prespať. Majú voľné miesta. Paráda. Ostávame do rána...

Ráno. Krásne slnečné počasie. Dáme rýchle raňajky a vyrážame. Prichádzame na to, že sme spali v mestečku Senj a to naše vysnívané more bolo od nás vzdialené necelé 3km. Samozrejme obrovská radosť pri pohľade na tu "mláku". Musíme zastaviť a robiť prvé selfie s modrou hladinou.

More (zdroj: Alex)

Z mestečka Senj ideme 50km nádhernou asfaltkou popri pobreží, kde máme po pravej strane non-stop výhľad na hladinu. Všetko by bolo dokonalé, keby nefúkal taký nárazový vietor, že máme čo robiť s balansom v zákrutách. Na motorkárske gesto, ktorým sa zdravia motorkári, kašleme. Radšej treba držať riaditka. Očividne nato kašlú aj ostatní motorkári, ktorí nám idú oproti. Po hodinke sme došli do mestečka Prizna. Od trajektu nás delí už iba niekoľko kilometrová kolóna áut, v ktorej by sme strávili nejakú tu hodinku-dve. A tak sa dávame do pravého pruhu a tvárime sa, že sme neviditeľní. Za 15 minút kupujeme lístky a hneď sa aj naloďujeme. (ach tí drzí motorkári...)

nalodenie na trajekt
nalodenie na trajekt (zdroj: Alex)

Okolo obeda sme už na ostrove Pag. Treba ubytko. Kedže nepoznáme tu nič, ani mestá, ani dediny, ani miesta na ubytovanie, tak sa tu iba tak motáme. Zablúdili sme do mestečka Gajác, kde nás odbili. Všade plno. No fasa, to bude ťažké tu. Ďalšie mestečko, v ktorom sme sa objavili, je Novalja.

Ubytovanie Novalja
Ubytovanie Novalja (zdroj: Alex)

Stavíme to na skúsenosti mladej slečny v turisticko-informačnom centre. Ochotná slečna sadá na skúter a už nás vedie úzkymi uličkami mestečka k nášmu dočasnému bývaniu na kopčeku. Ubytovali sme sa na 2 dni za 50 €. (nie je to žiadna nízkonákladová sláva, ale aspoň je pekné ubytko)
Novalja je mesto, kde to žije. Či je deň alebo noc, stále sa tu premávajú húfy mladých ľudí. Jazdí odtiaľto aj autobus na známu "párty pláž" Zrče. A keď sme už tu, tak sme sa odviezli tiež. Ako by som to len opísala...Nočná párty na pláži s techno hudbou, kde je vysoká koncentrácia "párkov" na meter štvorcový. To je to pravé pomenovanie. Skôr mi to pripomínalo veľkú gay párty. Po tomto zistení opúšťame tento areál a ideme radšej do Novalje.

Na druhý deň sme si pobehali niekoľko pláži. Za zmienku isto stojí Čista plaž. Názov ju aj dokonalo vystihuje. Piesočná pláž s postupným zostupom do vody v ktorej pri troche šťastia a šnorchlom vylovíte pár "príšeriek v ulitách".

Čista plaž
Čista plaž (zdroj: Alex)

Dva dni v tejto destinácií nám úplne stačili. Je na čase sa pohnúť ďalej. Vygooglili sme si ostrov Rab. Ževraj jeden z najkrajších ostrovov Chorvátska. Pôjdeme to teda odskúšať. Ale ešte pred presunom na ostrov musíme vybaviť pár "záludných" záležitostí v Zadare na ambasáde.

príšerky

Spomeniem aj to...Áno, sme šikovní a stratili sme doklady. Ja síce iba občianku, Marek ale celú peňaženku s vodičákom a bankomatovou kartou. Nevadí optimizmus nás neopúšťa. Pár minút na polícií v Novalji, oplieskaných 20 kun na kolky, ale máme papier na ambasádu, kde nám vydajú náhradné doklady.

Emergency travel document
Emergency travel document (zdroj: Alex)

Len sa treba previezť do 70km vzdialeného Zadaru. Na ambasáde pracuje dobre naladená pani, ktorá nás víta s úsmevom na perách. Cvaknú nás v miestnom fotoateliéry, kde musím vystrúhať dokonalý "poker face", zaplatím ďalších 70 kún za papierový Emergency travel document a vec vyriešená. Jediná škoda je, že do náhradného pasu sme museli nahlásiť presnú trasu ktorou sa budeme vracať na Slovensko. A tak náš "možno výlete cez Slovinsko,alebo Bosnu padol"... Celá táto situácia by ani tak moc nevadila, keby bolo Chorvátsko v Schenghene. Ale kedže nieje v Schengene, tak na hraniciach sa musíme legitimovať. Takže jediná možnosť ako sa dostať z krajiny, bola vybaviť si náhradný doklad...

Nevadí, pokračujeme ďalej vo výlete. Najbližšia zastávka Ostrov Rab oblasť Lopar. Ďalšia cesta trajektom. Na ostrove opäť využívame služby informačného centra, kde nám mladý pán ochotne vybaví ubytovanie 300m od pláže. Cena 50e na 3noci.

Lopar pláž
Lopar pláž (zdroj: Alex)

Paráda, ešte lepšie ako v Novalji. Bývame v útulnom Apartmáne a zisťujeme, že nad nami sú ubytovaní východniari. Ajajaaj....tí ešte mali zásoby "pomsty z lesa", ktorá padla na zoznámenie.To bola noc...Pláže sú tu neskutočné. Piesočné, kde môžete kráčať aj 200m od brehu a voda je stále po kolená. A áno, mali sme dobré tušenie, že v takejto vode bude kopec malých detí s rodinkami.Túto situáciu riešime prenajatím motorovej loďky. Behom dňa obehneme asi všetky pláže na poloostrove Lopar.

Čo by nám pešo trvalo večnosť.Zaplávame si a vybláznime sa do sýtosti. Večerný život v Lopari je klasika. Stánky s čačkami-mačkami, občerstvenie, plážové bary, pár pouličných umelcov, pár kolotočov. Každý si tu nájde to svoje.

Trajekt
Trajekt  (zdroj: Alex )

Po troch dňoch balíme kufre a presúvame sa do vnútrozemia. Čaká nás posledné ubytovanie a národný park Plitvické jazerá.S ubytovaním to bol trochu problém. V blízkom okolí všetko plné. Ale nakoniec sme našli 20e noc. Ubytujeme sa a okolo obeda, vyrážame do parku. Prvý dojem...."to ako vážne?"...Na vstupe je toľko ľudí ako keby čakali na lístky do lunaparku. Toľko ľudí som tu teda nečakala. Na lístky si treba vystáť radu a k dobrej atmosfére dopomáha aj to, že nefungujú terminály. Platba "only cash".

Plitvice
Plitvice (zdroj: Alex)

Tu je národa, ale v parku sa to hádam stratí...Nestratilo. Presúvame sa tu väčšinou po spevnených drevených "chodníkoch" a plavíme sa po jazerách loďkami. Samotné jazerá sú prekrásne. Tak čistá a priezračná voda v každom z nich, kde vidno až na samé dno. Vodopády a príroda naokolo, všetko vyzerá tak nedotknuto. Ale ....Ale nie ste tu sám. Treba si odmyslieť tých "milión ľudí" ktorí vám behajú za chrbtom. Fajn, fotím pár pekných fotiek a odchádzame z tohto blázninca.

Ráno nás čaká cesta domov. Slovensko. 620km naraz. Vyrážame skoro ráno. Cestou stojíme väčšinou na benzínkach. Tankujeme, kávičkujeme. Cesta domov ide rýchlo a bez problémov. Aj keď to vyzeralo na Chorvátsko-Maďarskej hranici, že nám náš papierový emergency pass nebude stačiť, pustili nás. Poobede prechádzame Slovenské hranice. A sme doma, tu nás víta to naše "dokonalé počasie". Celý týždeň sme nezmokli, iba na začiatku keď trošku mrholilo. A teraz znova ? 30km od domu nás zastihne prietrž. Úprimne, je mi to už jedno, nech si prší, koľko chce.

Šťastne sme dorazili domov za nami sme nechali okolo 2 000km, bez zranení, bez opráv,podaktorí skončili aj bez dokladov. Vystriedali sme 4 ubytovania , 2 ostrovy, cca 8 pláži, jeden Národný park.Deň sme strávili na lodi a 2x sme zmokli. Celkom dobrá bilancia pre 7 dňový moto výlet plný skvelých zážitkov a oddychu. Spoznali sme Chorvátsko tak trochu z iného pohľadu. Zo sedla motocykla....:)

PS: Odkaz na link z našej cesty. Ak sa Vám nechce čítať stačí raz vidieť :

Saška Uhlárová

Rada cestujem, spoznávam, objavujem. Občas sa zúčasním nejakého šialeného výletu, ktorý mi spestrí všedné pracovné dni. A tak, rada sa podelím o tieto zážitky. Nech sa pobavíte... Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné